Inget krav för företag att erbjuda garanti
Det är inget krav för företag att erbjuda garanti till sina kunder, oavsett om det är en konsument eller näringsidkare som är kund.
Det är inget krav för företag att erbjuda garanti till sina kunder, oavsett om det är en konsument eller näringsidkare som är kund.
Det kan vara bra att känna till skillnaden mellan direkt och indirekt skada. För att få skadestånd i Sverige, måste det ha skett en skada.
Använd ett modernt istället för gammalt språk i avtal. Det är inte ovanligt att personer som upprättar avtal använder ett gammalt språk.
En enskild näringsidkare är en fysisk person. Till skillnad från handelsbolag och aktiebolag som är juridiska personer.
Ett företag med 245 anställda eller fler ska rapportera betalningstider. Rapporteringen ska ske till Bolagsverket.
Det är viktigt att tänka på att barn ska vara skyddade från skadlig mediepåverkan när företag bedriver en digital miljö såsom sociala medier.
Det kan vara tillåtet att överföra personuppgifter till tredje land. Däremot är det inte alltid tillåtet att göra.
Det är förbjudet med vilseledande och aggressiv marknadsföring i Sverige. Trakasseriser är exempel på aggressiv marknadsföring.
Ett samtycke som inte är frivilligt är ogiltigt. Dessutom ska det vara enkelt att återkalla ett samtycke för att det ska vara giltigt.
Aktiebolag i Sverige måste ha en styrelse och det kan vara bra att känna till skillnaden mellan styrelseledamöter och styrelsesuppleanter.
Det är möjligt att ha särskilda firmatecknare i aktiebolag. Däremot kan det finnas begränsningar i bolagsordningen.
Det finns flera krav för att bedriva en ekonomisk förening som måste vara uppfyllda. Till exempel måste de ha en revisor och styrelse.
Ett företag behöver inte erbjuda garanti men det är inte ovanligt att göra det i alla fall. Garanti och reklamation är inte samma sak.
Om ett företag inte informerar om ångerrätt vid distansavtal med en konsument förlängs ångerrätten i upp till ett år.