Allmänna avtalsrättsliga principer

Allmänna avtalsrättsliga principer är ett sätt att fylla luckor som existerar i lagen som en konsekvens av den svenska lagstiftningstekniken. Med andra ord är principerna som ett komplement till lagstiftningen. Principerna behandlar bland annat rättigheter och skyldigheter. Högsta domstolen beskriver allmänna avtalsrättsliga principer som metanormer.

Avtalslagen är en gammal lag som trädde i kraft under ett världskrig. Det var en speciell tidsperiod, där det bland annat var starka politiska motsättningar mellan olika ideologier. Språket i avtalslagen kan i vissa fall vara svårt att förstå i och med att det är ett relativt gammalt språk. I lagen står det inga grundläggande principer, så som avtalsfrihet och pacta sunt servanda (principen av avtalsbundenhet).

Allmänna avtalsrättsliga principer i förarbeten och doktrin

Det kan vara svårt att hitta principer om de inte står med i lagen. Ofta står de i exempelvis förarbeten och doktrin, som är egna rättskällor enligt svensk rätt.

Förarbeten är ett begrepp som bli använt för att sammanställa alla dokument, utredningar och underlag som ingår i förberedelserna inför att stifta en ny lag. I förarbeten är det möjligt att hitta motiven till lagen och vad lagstiftaren vill åstadkomma med lagen samt hur den är tänkt att bli tillämpad i praktiken.

Doktrin är kallat för den juridiska litteraturen och består av bland annat lagkommentarer, avhandlingar och juridiska artiklar som jurister och rättsvetare skriver.

I vissa fall kan principer vara motsägesefulla. Exempelvis är en allmän avtalsrättslig princip ekvivalensprincipen som innebär att ett avtal ska resultera i prestaioner som är likvärdiga.

Pacta sunt servanda (principen av avtalsbundenhet) är en annan avtalsrättslig princip som innebär att avtal ska hållas. Om två personer är överens om ett avtal där ena parten gynnas betydligt mer, (oskäligt mycket) kan det innebära att ekvivalensprincipen gäller även fast de är överens.

Fler allmänna avtalsrättsliga principer och övriga principer

Principer är en viktig del av juridiken och finns inom olika rättsområden. Några exempel på allmänna avtalsrättsliga principer är lojalitetsprincipen och löftesprincipen.

Andra vanliga principer inom juridiken är objektivitetsprincipen, likhetsprincipen och legalitetsprincipen