Avtal för appar (mobilapplikationer)

Avtal för appar (mobilapplikationer) är viktiga och ett måste vid lanseringen. Alla som använder en smartphone och har laddat ner en app, är vana vid att behöva acceptera någon typ av avtal. Däremot läser de flesta inte igenom avtalen som användaren ingår med företaget. Det vanligaste är att användare skrollar igenom avtalet och godkänner det, utan att veta vad det faktiskt innebär.

Det finns mycket lagar och regleringar som är viktiga att följa när du som företagare driver en app. Det är en relativt ny kategori och hundratusentals appar lanseras varje år. I de allra flesta fall hanterar ett företag som driver en app mycket personuppgifter. Om hanteringen sker felaktigt, kan konsekvenserna bli höga bötesbelopp enligt GDPR. Tillsynsmyndigheten i Sverige genomför olika kontroller för att se om företag följer GDPR. De allra viktigaste avtalen som alla företag med appar behöver är GDPR-avtal och allmänna användarvillkor. Detta är oberoende av vilken bransch det gäller.

Besök gärna vår hemsida www.AvtalGDPR.se för att läsa mer om GDPR och GDPR avtal som företag behöver. Där har vi samlat information om GDPR för att det ska vara ett smidigt sätt att lära sig mer om detta. Till exempel kan du läsa om att företag behöver radera personuppgifter när de inte längre är nödvändiga för syftet de blev inhämtade för och att företag behöver kunna visa att de följer GDPR.

Avtal för företag som driver appar

Det är viktigt för både användarna och företaget att det finns korrekta avtal och att företaget följer gällande lagstiftning. För företag som är beroende av sin app för att driva sin affärsidé och genera intäkter, är det verkligen viktigt att sköta allting korrekt. En konsekvens som annars kan uppstå, är att företaget blir tvunget att ta bort sin app eller korrigera den, så att appen följer gällande lagstiftning. Det är bättre att göra allt korrekt från början, för att undvika sådana problem och konsekvenserna som medföljer.

Allmänna användarvillkor för appar

Det första och absolut vanligaste avtalet som alla företag med appar bör ha eller har, är allmänna användarvillkor. Det är avtalet som många är vana vid att signera vid nedladdning eller när någon skapar ett användarkonto i appen. Vi rekommenderar alltid alla att faktiskt läsa igenom avtalet som de ingår med företaget, innan villkoren blir accepterade. Eftersom de inte alltid är så fördelaktiga som vissa faktiskt kan tro. Det finns många vanliga avtal inom IT-branschen som är viktiga att känna till.

De allmänna användarvillkoren ska vara utformade specifikt efter appen och det kan vara förbjudet att kopiera ett annat företags allmänna villkor eftersom det kan utgöra ett upphovsrättsligt verk. I de allmänna användarvillkoren ska det finnas bestämmelser om vad användaren får göra och inte får göra, vilka skyldigheter företaget har gentemot användaren, hur ett användarkonto blir skapat och avslutat, vad som sker om en användare bryter mot villkoren m.m.

GDPR gäller vid all behandling av personuppgifter

I princip alla appar hanterar personuppgifter som tillhör användarna. Vissa appar hanterar till och med vissa känsligare uppgifter, exempelvis kortuppgifter. Andra appar hanterar vanligare personuppgifter. Exempelvis bilder, namn, adresser, telefonnummer, e-postadresser m.m. Enligt GDPR, som är en lagstiftning från EU och som alla medlemsländer måste följa, inklusive Sverige, är det extremt viktigt att hantera personuppgifter på ett korrekt sätt.

Företag har en skyldighet att anmäla till tillsynsmyndigheten om de misstänker ett dataintrång. Dessutom måste företaget veta hur de ska hantera en situation där det finns en risk att personuppgifter läcker. Exempel på en sådan situation är om företaget lagrar namn och telefonnummer i arbetsmobilen och att arbetsmobilen blir stulen eller borttappad. I sådana fall finns en risk att någon annan obehörig person tar sig in i telefonen och får tillgång till personuppgifterna. Därför måste företaget tillse att alla arbetstelefoner är lösenordsskyddade, inklusive tillbehör och applikationer som hanterar någon typ av personuppgifter. Detta gäller även de datorprogram som bli använda inom företaget och som behandlar personuppgifter.

Dessutom måste företag gallra (rensa) sina mejl och radera personuppgifter därifrån, om de inte längre är nödvändiga. Detta bör ske minst en (1) gång per år för att följa GDPR och det ska bli dokumenterat i en loggbok.

Avtal för att uppfylla kraven enligt GDPR

• Personuppgiftsbiträdesavtal,
  • Dataskyddspolicy (även kallat för sekretesspolicy och integritetspolicy),
  • Interna rutiner för gallring, personuppgiftsincidenter, för hur de registrerades rättigheter tillgodoses,
  • Förteckning av personuppgifter.

Avtal för appar och apptillverkare

Om det är någon extern part som tillverkar appen, är det bra att ha ett skriftligt avtal med dem exempelvis ett konsultavtal eller serviceavtal. I avtalet ska arbetet bli specificerat, inklusive tidsfrister och priser. Riskerna med att inte ha ett sådant avtal är många. I vissa fall kan du ha betalat för en app som i slutändan inte överensstämmer med era överenskommelser, att den är bristfällig eller inte motsvarar dina förväntningar. Det är också en stor fördel att i förväg bestämma ett fastpris för appen eller ett fast timpris. Exempel på pristillägg som ofta förekommer inom branschen är åtgärder för eventuella buggar och design.

Det är viktigt att reglera vem som ska stå för eventuella buggreparationer. Eftersom det i princip alltid uppkommer buggar vid programmering av en app. Om du inte har räknat med sådana kostnader i din budget kan det uppstå problem. Det kan nämligen vara så att apptillverkarna vill begära ytterligare en stor summa för kostnaderna, om ni inte skriftligen har avtalat om detta sedan tidigare.

Många appar är dessutom beroende av att lansera appen, innan företaget kan genera intäkter. Om appen inte går att lansera på grund av exempelvis buggar, blir det svårt att ta sig framåt. Ett alternativ vid sådana fall är att ta in kapital från exempelvis ett lån eller en investerare. Det är svårare när du inte har bevisat att det finns en efterfrågan av appen genom att ha kunder. Men investeringen kan vara ett måste för att ens kunna lansera. Det är även i dessa fall viktigt att skriftligen avtala om vad som ska ske vid försenad lansering, som beror på leverantören.

Samarbetsavtal för appföretag

Alla företag med appar har behov av olika saker och ofta är behoven specifika. Vissa företag ska ingå avtal med samarbetspartners för att marknadsföra dem i appen (en inkomstkälla). Då finns ett behov av ett samarbetsavtal. I avtalet kan parterna reglera samarbetet, hur det ska gå till, genom vilka kanaler, hur ofta ska inläggen ska bli postade, information om priser, betalningsvillkor, vad som sker vid kontraktsbrott, hur länge avtalet gäller osv. I många fall är det även bra att komplettera sitt samarbetsavtal med ett sekretessavtal, för att försäkra sig om att motparten inte röjer uppgifter om samarbetets struktur eller liknande.

Andra företag kanske skapar en plattform för alla företag inom en bransch och vill att företag inom branschen ska kunna synas och sälja sina tjänster i appen. Även detta kan också kan kräva ett skriftligt avtal. Dessutom behövs alltid ett avtal mot kunder, som gör köp via appen.

Övriga avtal för appar och appföretag

När företaget är beroende av en tredje part för att genera intäkter, är det viktigt att ha skriftliga avtal och överenskommelser för att allting ska gå rätt till. Risken är annars är att du inte får några pengar alls, även fast ni har kommit överens om det muntligen. Muntliga avtal är nämligen mycket svåra att bevisa.

Om ni är flera delägare eller vill ta in ytterligare delägare, exempelvis en investerare, kan det vara bra att reglera förhållandena emellan er genom ett aktieägaravtal (för aktiebolag) eller ett kompanjonsavtal (för övriga bolagsformer).

När du säljer andelar av företaget till en tredje part eller sinsemellan delägarna, är det bra att skriva ett köpekontrakt innan köpet och därefter ett aktieöverlåtelseavtal. Dessa avtal är fördelaktiga både för köparen och säljaren, eftersom det är ett sätt att undvika missförstånd och framtida problem. De utgör även skriftlig bevisning för överlåtelsen eller köpet.

Vi hjälper dig med alla avtal du behöver till fasta rimliga priser

Om du har frågor och undrar vilka specifika avtal du behöver för ditt företag kan du kontakta oss så hjälper vi dig. Vi skriver våra avtal till fasta priser och samtal med jurist ingår alltid. Om du har ett avtal och behöver det granskat, mejla det till granskning@digitalajuristerna.se och inkludera gärna ditt namn och telefonnummer, så skickar vi en prisoffert på vad det kommer att kosta. Du kan även ringa till oss på 08-81 66 33.

Besök gärna vår prislista för mer prisinformation.