Skillnaden mellan erbjudande och anbud

Här kan du läsa om skillnaden mellan erbjudande och anbud. Det är två begrepp som är bra att känna till eftersom det kan få konsekvenser om man inte följer gällande lagstiftning.

Skillnaden mellan erbjudande och anbud

Anbud

Ett anbud är ett erbjudande från en part till en annan, men det innebär inte att alla erbjudanden är anbud. När det handlar om större och komplexa avtal, kan parterna behöva komma överens om ett flertal villkor. Parterna lämnar därför oförbindande förslag, som senare går över till utväxling av bindande anbud.

Vid mindre komplexa avtal, är erbjudanden nästan alltid anbud. Anbudsgivare är bundna av sitt anbud i Sverige och det är även kallat för löftesprincipen

Ett exempel på ett anbud är:

En person går in i en butik och talar med ägaren. Ägaren säger att personen får köpa en ny produkt, som inte är lanserad eller prissatt, för 1000 kronor. Ägaren är bunden av anbudet, fram till att acceptfristen löpt ut eller om ägaren tagit emot en oren accept inom acceptfristen. En accept som blir lämnad efter acceptfristen har löpt ut, är inte bindande. Det är istället ett nytt anbud.

Denna anbud-accept modellen gäller i Sverige och är i enlighet med avtalslagen.

Erbjudande

Ett erbjudande är riktat mot en större grupp människor.

En viktig skillnad mellan ett erbjudande och anbud är att, ett erbjudande är riktat mot en större grupp människor. Ett erbjudande som är riktat mot en större grupp personer är inte heller bindande, vilket ett anbud är.

Enligt doktrin är erbjudanden som är riktade mot en obestämd mängd människor, inte bindande. Däremot står det inte i lagen, vilket är anledningen till varför man kan behöva se till mindre starka rättskällor.

Högsta Domstolen i Sverige har inte heller behandlat frågan i något prejudikat. Däremot finns det prejudikat i Danmark, där domstolen konstaterat att erbjudanden kan vara bindande, även fast det varit riktat mot en obegränsad mängd personer.