Vanliga avtal till handelsbolag

Det finns flera typer av avtal som företag kan behöva, beroende på vilken typ av verksamhet och bransch det gäller och här är några vanliga avtal till handelsbolag. Det är vanligt att vara flera delägare i ett handelsbolag och då kan det vara bra att skriva ett kompanjonsavtal.

Kompanjonsavtalet reglerar förhållandet mellan delägarna i handelsbolaget. Exempelvis kan delägarna avtala om antalet timmar alla ska arbeta och vad som händer om någon blir långvarigt sjuk m.m.

Det är också vanligt att ha en hemsida eller någon applikation, där kunder kan köpa produkten eller tjänsten. Då är det bra att ha allmänna villkor eller allmänna användarvillkor.

Vanliga avtal för handelsbolag och andra bolagsformer

Alla företag behöver följa GDPR, den nya personuppgiftslagen som gäller i hela EU. För att följa GDPR, behöver företag upprätta ett flertal avtal/dokument. Exempelvis dataskyddspolicy, personuppgiftsbiträdesavtal, interna rutiner och förteckning mm. Det är även många bolag som behöver samarbetsavtal, konsultavtal och sekretessavtal.

Vi skriver och granskar avtal till handelsbolag

Vi arbetar med främst företag och ett flertal av våra klienter driver handelsbolag inom olika branscher. Avtalen blir skräddarsydda efter ert specifika behov och samtal samt genomgång med jurist ingår alltid.

Har du ett befintligt avtal som du vill få granskat och förklarat, mejla det till granskning@digitalajuristerna.se, så återkommer vi med en prisoffert.

Vi driver också gratis juridikskolor i våra sociala medier där vi bland annat beskriver juridiska begrepp, svarar på vanliga frågor, sammanfattar relevanta nyheter m.m. De olika juridikskolorna finns på vår LinkedIn och Instagram.

Behöver du hjälp med att upprätta eller granska avtal? Kontakta oss så hjälper vi dig. Vi har öppet alla dagar mellan 9.00-20.00. Varmt välkommen.