Öppettider: Alla dagar 09:00-20:00

Det finns flera typer av avtal som handelsbolag kan behöva, beroende på vilken typ av verksamhet och bransch det gäller. Det är vanligt att vara flera delägare i ett handelsbolag och då kan det vara bra att skriva ett kompanjonsavtal. Kompanjonsavtalet reglerar förhållandet mellan delägarna i handelsbolaget. Exempelvis kan delägarna avtala om antalet timmar alla ska arbeta och vad som händer om någon blir långvarigt sjuk m.m. Det är också vanligt att ha en hemsida eller någon applikation, där kunder kan köpa produkten eller tjänsten. Då är det bra att ha allmänna villkor eller allmänna användarvillkor.

Avtal för handelsbolag och andra bolagsformer

Alla företag behöver följa GDPR, den nya personuppgiftslagen som gäller i hela EU. För att följa GDPR, behöver företag upprätta ett flertal avtal/dokument. Exempelvis dataskyddspolicy, personuppgiftsbiträdesavtal, interna rutiner och förteckning mm. Läs mer om vilka avtal företag behöver enligt GDPR här. Det är även många bolag som behöver samarbetsavtal, konsultavtal och sekretessavtal.

Se vår prislista med våra vanligaste avtal här.

Vi skriver avtal för handelsbolag

Vi arbetar med främst företag och ett flertal av våra klienter driver handelsbolag inom olika branscher. Avtalen blir skräddarsydda efter ert specifika behov och samtal samt genomgång med jurist ingår alltid. Har du ett befintligt avtal som du vill få granskat och förklarat, mejla det till granskning@digitalajuristerna.se, så återkommer vi med en prisoffert. Vi driver också gratis juridikskolor i våra sociala medier där vi bland annat beskriver juridiska begrepp, svarar på vanliga frågor, sammanfattar relevanta nyheter m.m. De olika juridikskolorna finns på  LinkedInFacebook och Instagram.

Vi vill också tipsa om att aktiekapitalet är sänkt från 50 000 kr till 25 000 kr. Läs mer om det här. Från och med den 1 januari 2020 behövs enbart 25 000 kr för att registrera ett aktiebolag hos Bolagsverket.

Behöver du hjälp med att upprätta eller granska avtal? Kontakta oss så hjälper vi dig. Vi har öppet alla dagar mellan 9.00-20.00. Varmt välkommen.

Stäng meny