När näringsidkare ingår avtal med omyndiga

När näringsidkare ingår avtal med omyndiga personer är huvudregeln att avtalet blir ogiltigt. Med andra ord är den omyndiga personen inte bunden av avtalet om förmyndaren vill häva avtalet. Ofta är föräldrar förmyndare. Däremot finns det undantag från denna regel.

Om prestationerna redan blivit utväxlade, ska det gå åter, exempelvis att lämna tillbaka köpet och få betalade pengar återbetalt. I vissa fall kan det dessutom vara så att den omyndige ändå får rättsverkningar, så som skadeståndsskyldighet och skyldighet att ersätta direkta kostnader. Dock inte utebliven vinst. Det kan hända om personen exempelvis förstör egendomen, även fast personen fått tillgång till egendomen genom ett avtal som inte är gällande.

Om näringsidkare ingår avtal med omyndiga

Ett exempel på när en näringsidkare ingår avtal med ett barn är om ett barn går och köper godis och då är det normalt att affären tillåter det. Däremot måste affären lämna tillbaka pengarna om det är så att vårdnadshavaren kommer tillbaka med godiset och säger att denne aldrig godkänt det.

Omyndiga

När en person fyller 18 år i Sverige, blir denne myndig. Innan personen fyllt 18 år, har personen inte möjlighet att åta sig skulder eller ingå avtal. Däremot gäller detta inte alltid. Om en person fyllt 16 år och skaffat sig en egen inkomst som exempelvis ett sommarjobb som kräver tillstånd från förmyndaren, kan den omyndige få råda över den ekonomiska egendomen. Till exempel kan personen köpa ett nytt playstation med de pengar denne tjänat genom sitt sommarjobb. En omyndig person får också ingå avtal när det gäller sådant som är aktuellt för sitt egna hushåll.

Digitala plattformar som riktar sig till unga

Det är tillåtet för digitala plattformar att rikta sig till unga, som är under 18 år. Enligt GDPR får ett företag behandla personuppgifter tillhörande personer som är över 16 år, om personen har gett sitt samtycke. Däremot har GDPR lämnat utrymme till medlemsländerna i EU/EES-länderna att sänka åldersgränsen. I Sverige är gränsen 13 år. Det är viktigt att tänka på att barn har ett särskilt skydd och att det inte är tillåtet med direktmarknadsföring till personer under 16 år enligt marknadsföringslagen.

Genom att en person som är under 18 år accepterar villkor i samband med exempelvis att denne laddar ner en mobilapplikation, ingår företaget ett avtal med personen. Med andra ord är det i vissa fall tillåtet att ingå avtal med omyndiga personer.