Arbetstagare måste följa lojalitetsplikten. Lojalitetsplikten gäller mellan arbetsgivare och arbetstagare. Plikten utgör en naturlig del av anställningsavtalet och finns inte nedskriven som en regel. Däremot är lojalitetsplikten ofta beskriven i rättspraxis, förarbeten och doktrin.
En arbetstagare måste följa lojalitetsplikten
Arbetstagarens lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare ingår alltså som ett led i anställningsavtalet som sådant, oavsett om plikten uttryckligen är formulerad i avtalet eller inte.
Syftet med lojalitetsplikten
Syftet med plikten är att skydda arbetsgivaren och den innebär ett antal olika förpliktelser.
Arbetstagaren får exempelvis inte på något sätt skada arbetsgivaren eller dennes verksamhet. Dessutom ska arbetsgivarens intressen gå framför arbetstagarens. Arbetstagaren får inte heller agera illojalt på något sätt.
Arbetstagaren ska exempelvis handla lojalt, genom att ha en god arbetsmoral, prestera på arbetet, respektera tystnadsplikter och andra policys som råder, visa integritet samt i övrigt visa omsorg och aktsamhet i arbetet.
Arbetstagare som bryter mot lojalitetsplikten
Lojalitetsplikten upphör oftast när anställningen upphör, om inget annat särskilt har blivit avtalat. Detta innebär att lojalitetsplikten även gäller under uppsägningstiden.
Den som gör sig skyldig till illojalitet kan även riskera att bli stämd. Illojalitet bryter mot anställningsavtalet och därmed även mot lagen om anställningsskydd, då det utgör ett brott mot anställningsavtalet.
Arbetstagare som agerar illojalt kan även riskera att bli uppsagd av personliga skäl eller bli avskedad.
Arbetsgivaren kan stämma en arbetstagare vid allmän domstol och kan yrka på skadestånd. Vid brott mot lojalitetsplikten utgår normalt skadestånd.