Den anställde kan ångra sin anställning genom att säga upp sig

Den anställde kan ångra sin anställning genom att säga upp sig. Det är viktigt att den anställde i sådana fall förhåller sig till villkoren som står med i anställningsavtalet. Exempelvis bestämmelserna om uppsägningstid.

Om arbetstagaren inte följer villkoren, kan denne bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren. Det är arbetsgivaren som har möjlighet att befria arbetstagaren från arbete under uppsägningstiden. Den anställde har inte rätt att välja på egen hand.

Om parterna inte har kommit överens om något annat, måste den anställde fortsätta arbeta under uppsägningstiden fram till den sista arbetsdagen.

Anställda kan ångra sin anställning genom att säga upp sig

När en arbetsgivare och en arbetstagare kommit överens om en anställning, då har de ingått ett avtal med varandra. Enligt en huvudprincip inom avtalsrätten ska avtal hållas. Det betyder att det inte går att ångra ett avtal hur som helst.

En arbetsgivare kan inte ångra en anställning hur som helst. Arbetsgivare måste följa reglerna o uppsägningar och avskedande som står i lagen, exempelvis lagen om anställningsskydd.

Om en anställd har en fast anställning, måste det finnas saklig grund för att arbetsgivaren ska få säga upp den anställde. Saklig grund är arbetsbrist eller personliga skäl.

Under provanställning kan arbetsgivaren dock säga upp den anställde utan att ange skäl. Detta gäller under förutsättning att arbetsgivaren lämnar ett skriftligt besked till den anställde två veckor i förväg.