Anbud, acceptfrist och oren accept

Tre vanliga begrepp inom affärsjuridik och avtalsrätt som kan vara bra för företagare att känna till är anbud, acceptfrist och oren accept. En grundprincip inom avtalsrätten är att avtal ska hållas (pacta sunt servanda). Det är därför viktigt att förstå när man ingår ett avtal och andra viktiga moment inom förhandlingar.

Anbud, acceptfrist och oren accept

Anbud

Ett anbud är ett erbjudande till en annan part om att ingå ett avtal och det är bindande. Till skillnad från ett utbud, är ett anbud specifikt riktat mot en specifik part. Ett anbud kan vara skriftlig, exempelvis i form av en offert, eller bli lämnad muntligen. Skriftliga anbud är enklare att bevisa, men muntliga anbud är juridiskt sätt lika giltiga som skriftliga anbud.

Acceptfrist

Den tiden som mottagande part har på sig för att acceptera ett anbud, är kallat för acceptfrist. I skriftliga anbud, exempelvis offerter, är det vanligt att det framgår ett datum för när offerten senast ska bli besvarad. Det kan även framgå ett sista datum för offertens giltighet. Om det inte framgår någon uttrycklig acceptfrist, är det en så kallad ”skälig acceptfrist” som gäller. Bedömningen av vad som utgör skälig acceptfrist beror på från fall till fall. Som utgångspunkt gäller att ju större och ju mer komplext ett anbud är, desto längre är acceptfristen. Men vid enklare anbud, som inte rör komplicerade eller stora belopp, gäller en kort acceptfrist.

Oren accept

När en person har fått ett anbud från någon annan, och svarar på anbudet genom att delvis acceptera anbudet men med andra villkor, utgör det en oren accept. Exempelvis utgör det en oren accept om mottagaren av ett anbud föreslår ett annat pris eller genom att tillföra nya eller ändrade villkor till anbudet. Med vardagligt språk är en oren accept att exempelvis pruta. Motsatsen till oren accept, är ren accept. En ren accept är en accept av en anbud, som blir accepterat i sin helhet utan några förändringar.

Praktiskt exempel på anbud, acceptfrist och oren accept

Anbud: Du får köpa cykeln för 1000 kronor.

Acceptfrist: Du får 10 dagar på dig att svara på anbudet.

Oren accept: Du svarar på anbudet och anger att du vill köp cykeln, men för 800 kronor.

Genom att du lämnat en oren accept (förändrat pris), har säljaren fått ett nytt anbud att ta ställning till. Detta innebär även att säljaren inte längre är bunden av sitt första anbud, då han fått en oren accept att ta ställning till. Den som lämnat den orena accepten, är bunden av sitt anbud och ska ge motparten en skälig betänketid.