Är en sen accept bindande?

En sen accept innebär att accepten inte blivit lämnad till anbudsgivaren inom acceptfristen och en sen accept är därmed inte bindande. Både en sen accept och en oren accept, är istället nya anbud enligt reglerna svensk avtalsrätt.

För att ett anbud (erbjudande) ska bli till ett avtal och vara bindande, behöver accepten bli lämnad till anbudsgivaren inom acceptfristen. Detta följer enligt huvudprincipen inom svensk avtalsrätt och i Sverige gäller den så kallade anbud-accept principen enligt avtalslagen.

Är en sen accept bindande?

I Sverige är en person som ger ett erbjudande (ett anbud) till en annan person bunden av det lämnade erbjudandet inom en viss acceptfrist. Den part som tar emot anbudet måste besvara anbudet inom acceptfristen. Om anbudet blir accepterat inom acceptfristen, blir anbudet bindande och parterna ingår då ett avtal. Löftesprincipen gäller i Sverige och innebär att parten som ger ett anbud är ensidigt bunden av sitt löfte.

Med andra ord är en situation där en sen accept uppkommit normalt okomplicerad. Anbudsgivaren får då ta ställning till om denne vill ingå avtalet eller inte. Däremot händer det att anbudsgivaren har fått ett bättre erbjudande från någon annan, och i och med att denne inte längre är bunden av sitt anbud till den förste parten, på grund av den sena accepten, kan anbudsgivaren välja det nya erbjudandet.

För att göra det tydligt i avtalet avseende hur länge acceptfristen gäller, är det bra att specificera det i avtalet, anbudet eller offerten. Exempelvis kan det skriftligen framgå att acceptfristen är 14 dagar. Detta innebär att anbudet inte är bindande för anbudsgivaren efter att acceptfristen har löpt ut. Genom att göra på detta sätt, minskar risken för missförstånd gällande hur lång acceptfristen är.

För att sammanfatta det hela är en sen accept inte bindande.