Avtal för företag

Affärsavtal är avtal för företag som gäller den löpande verksamheten. De är även kallade kommersiella avtal. Företag ingår ofta affärsavtal med andra företag. Affärsavtal är en bred benämning som blir använd för flera olika sorters avtal inom företagande. Många företag ingår olika sorters affärsavtal dagligen eller veckovis.

Affärsavtal är avtal för företag

Avtal ska hållas och det är en grundläggande princip inom avtalsrätt. Därför ska företag och privatpersoner hålla det som de har avtalat. Muntliga avtal gäller precis lika mycket som skriftliga avtal i de flesta fallen. Skriftliga avtal är dock säkrare, eftersom det är betydligt enklare att bevisa. Därför är det bra att ha skriftliga affärsavtal, för att undvika framtida tvister eller missförstånd.

Affärsavtal kan vara muntliga och skriftliga

När två parter ingår ett avtal (antingen muntligen eller skriftligen) går det till på följande sätt enligt anbud-accept modellen:

• Ena parten ger ett anbud (erbjudande) till motparten, och motparten ska besvara anbudet.
  • När anbudet är accepterat, har parterna ingått ett avtal och ska hålla det som blivit avtalat.

Det är möjligt att även erbjuda en acceptfrist. Acceptfrist innebär en betänketid, inom när accepten måste bli lämnad för att det ska vara gällande. Vid muntliga anbud ska ett svar normalt bli lämnat i direkt anslutning till anbudet. Vid skriftliga anbud ska svaret bli lämnat inom skälig tid. Det är därför vanligt att skriva vilken acceptfrist som gäller i bland annat offerter. Exempelvis är det vanligt att det står att ”denna offert är giltig i 30 dagar” eller liknande. Om inget svar lämnas inom acceptfristen, gäller inte anbudet längre.

Exempel på vanliga affärsavtal

Företag skriver olika typer av affärsavtal, beroende på verksamheten. Nedan ger vi exempel på vanliga affärsavtal för företag inom olika branscher:

• Vi rekommenderar alla företag att ha sina allmänna villkor publicerade på sin hemsida. Alla köpeavtal mellan företaget och kunderna har sin grund i de allmänna villkoren. Vi skriver allmänna villkor från grunden och formar det specifikt efter just din verksamhet.
  • Konsultavtal är en form av uppdragsavtal och det är ytterligare ett exempel på ett vanligt affärsavtal som företag ingår av olika syften. Det är alltid bäst att ha skriftliga avtal med de konsulter företaget hyr in för olika uppdrag, oavsett om konsulten ska arbeta under lång eller kort tid.
  • Återförsäljaravtal är också ett mycket vanligt affärsavtal, som återförsäljare och tillverkare eller distributörer ingår. I avtalet kan parterna reglera om viktiga saker gällande leverans av produkter, priser, marknadsföring m.m.
Hos oss kan du beställa affärsavtal och företagsavtal

Vi säljer ovanstående affärsavtal för 8000 kr styck exkl. moms. I priset ingår genomgång av avtalet och samtal med en jurist. Du får då möjlighet att ställa frågor och diskutera ditt ärende med en jurist.

Vi skriver och granskar affärsavtal till fasta priser på distans över dator och telefon. Samtal och genomgång med en jurist ingår alltid i våra priser. Klicka här för att se vår prislista.

Om du behöver hjälp med ett avtal som inte står med i prislistan, kontakta oss så ger vi dig en prisoffert.

Har du redan ett befintligt avtal som du vill få granskat, mejla det till granskning@digitalajuristerna.se så återkommer vi med en prisoffert efter att vi gjort en bedömning av avtalets omfattning.