Skillnaden mellan direkt och indirekt skada

Det kan vara bra att känna till skillnaden mellan direkt och indirekt skada. För att få skadestånd i Sverige, måste det ha skett en skada. Den kan vara både direkt eller indirekt. Detta skiljer sig från viten och avtalade vitesbelopp. Då är det nämligen tillräckligt att bevisa ett avtalsbrott för att ha rätt till det avtalade vitesbeloppet, utan krav på att en skada faktiskt ska ha inträffat.

Direkta skador syftar på omedelbara ekonomiska förluster som en part blir drabbad av. Det kan exempelvis bero på ett avtalsbrott eller en annan specifik händelse som inträffat. 

Ett praktiskt exempel på en direkt skada är om ett företag köper en maskin från en leverantör, och det visar sig att maskinen är trasig och inte kan bli använd. Då kan företaget som köpt maskinen bli drabbat av skador i form av reparationskostnader, eller kostnader för att köpa en ny maskin. Detta är exempel på direkta ekonomiska förluster som har en direkt koppling till den felaktiga maskinen. 

Vad är skillnaden mellan direkt och indirekt skada?

Direkta skador är vanligen enklare att bevisa än indirekta skador. Detta beror på att sambandet mellan skadan och händelsen är tydlig. 

Indirekta skador  är även kallade för följdskador. Dessa skador är därmed inte en omedelbar följd av ett avtalsbrott eller en händelse, till skillnad från direkta skador. Indirekta skador brukar uppstå i framtiden och är ofta mindre tydligt framträdande. En indirekt skada står därför i kontrast till direkt skada.

Ett praktiskt exempel på en indirekt skada är om ett företag köper en maskin från en leverantör, och det visar sig att maskinen är trasig och inte kan bli använd. Då kanske detta leder till att företagets produktion står stilla under en längre period. Företaget förlorar under denna period vinst på grund av att maskinen är trasig, vilket har en negativ påverkan för företagets verksamhet. Denna skada är betraktad som en indirekt skada. 

Ett annat praktiskt exempel på en indirekt skada är om en leverantör är försenad med sin leverans. Detta kan då leda till att varumärket tillhörande företaget som köper in produkterna för försäljning till slutkunder blir försämrat, på grund av att slutkunderna i sin tur blir missnöjda på grund av dröjsmålet.

Det är möjligt att avtala bort indirekt skada

Det är inte ovanligt att avtala bort rätten till skadestånd vid indirekta skador. Däremot är det viktigt att känna till att parterna ändå måste begränsa skadan. Detta är en del av lojalitetsplikten. Med andra ord, om en maskin förstör produkter vid användning, ska företaget inte fortsätta använda maskinen så att det orsakar större skador och problem.

Vi skriver och granskar avtal till fasta priser

Vi arbetar enbart med att skriva och granska avtal till företag och företagare. Däremot har vi samlat mycket information om juridik här på webbplatsen som är bra för företagare att känna till. Exempelvis om bolagsrätt, köprätt och immaterialrätt. Om du vill läsa mer om GDPR och regler om behandling av personuppgifter, kan du besöka vår webbplats www.AvtalGDPR.se.

Digitala Juristerna

Vi är en digital juristbyrå som skriver och granskar avtal på distans till fasta priser. Möten hålls på det sätt som passar dig bäst, via telefon eller videomöte. Vi hjälper företag och företagare med avtal i hela landet. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ våra sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.