Konsumenter kan pröva en tvist med ett företag hos ARN, som är en förkortning för Allmänna reklamationsnämnden. Däremot ger de ingen rådgivning till konsumenter. När det uppstår en tvist mellan två parter kan det vara både kostsamt och energikrävande att gå vidare till domstol. Därför kan ARN vara en bra lösning för tvister mellan en konsument och ett företag.
Konsumenter kan pröva en tvist med ett företag hos ARN
Fram till och med den 1 augusti 2024 var det gratis för konsumenter att anmäla ett ärende till ARN, men sedan dess är avgiften 150 kronor. Däremot finns det vissa typer av tvister som ARN inte prövar, även fast det är en tvist mellan en konsument och näringsidkare.
För att lämna in en anmälan till ARN, ska konsumenter skicka in en blankett eller anmäla via webben på ARN:s hemsida. När en konsument anser att ett företag har gjort ett fel, är det bra att kontakta företaget först, innan man lämnar in en anmälan till ARN.
ARN är en svensk myndighet. Observera att det de kan pröva tvister, men att de inte lämnar några tvingande beslut eller domar. Däremot brukar företag följa de rekommendationer som ARN ger.
Konsumenter har ett starkare skydd i Sverige än näringsidkare. Till exempel är konsumentlagar såsom konsumentköplagen, distansavtalslagen och konsumenttjänstlagen tre tvingande lagar. Därmed är det inte tillåtet för ett företag att avtala om sämre villkor än det som står i lagen. Därför är det inte tillåtet att avtala bort ångerrätten som konsumenter har vid distansköp.