Rapport om klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten

Här är en sammanfattning av en rapport om klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Sedan GDPR började gälla i maj 2018, har myndigheten tagit emot tusentals klagomål.

Klagomålen har ökat sedan GDPR började gälla och ökningen tyder också på att medborgare har högre medvetenhet samt förväntan på att hanteringen av personuppgifter sker korrekt, enligt Integritetsskyddsmyndighetens analytiker. 

Klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten

Ungefär en fjärdedel av klagomålen i rapporten, handlar om rättigheter hos medborgare enligt GDPR (Dataskyddsförordningen). Ofta handlar klagomålen om att personuppgifter trots begäran, inte har blivit raderade. Privatpersoner har kontaktat företag som behandlar deras personuppgifter, men inte fått sina rättigheter tillgodosedda. Enligt GDPR har registrerade bland annat rätt att få sina personuppgifter rättade, raderade samt rätt till ett registerutdrag.

Ett annat vanligt klagomål är att personer som har bett om ett registerutdrag inte har fått det. Ett registerutdrag ska bland annat innehålla information om vilka personuppgifter tillhörande den registrerade personen som företaget hanterar. Mer än 10 % av klagomålen, avser medborgare som inte upplever att säkerheten är tillräcklig vid hantering av personuppgifterna. 

Syftet med rapporten har varit att beskriva generella mönster och iakttagelser från de klagomål som inkommit till myndigheten. Dessutom för att kunna ge framtida vägledningar, underlag och riktlinjer som offentliga och privata verksamheter ska kunna använda. Syftet är också att höja kunskapsnivån om dataskydd och integritet.

Här kan du läsa hela rapporten från Integritetskyddsmyndigheten.

Vi på Digitala Juristerna arbetar enbart med att skriva och granska avtal till företag och företagare på distans till fasta priser

Kontakta oss

Mer information

Här kan du läsa mer om GDPR i korthet.