Det är inget krav för företag att erbjuda garanti till sina kunder, oavsett om det är en konsument eller näringsidkare som är kund. Det är alltså frivilligt för företag att erbjuda garanti. Det finns inga krav enligt lagen på att ett företag måste erbjuda garanti till sina kunder. Däremot finns det regler som gäller om ett företag erbjuder garanti.
Det är viktigt att tänka på att garanti och reklamation inte är samma sak. En konsument som köper en produkt eller tjänst från en näringsidkare har alltid reklamationsrätt. Detta är inget som går att avtala bort eftersom det är en rättighet enligt tvingande lagstiftning. Om konsumenten också har en garanti på ett år, innebär det inte att konsumenten förlorar rätten att reklamera efter att garantitiden har löpt ut. En skillnad mellan garanti och reklamation är att rätten till att reklamera enbart gäller för ursprungliga fel.
Inget krav för företag att erbjuda garanti
Om ett företag erbjuder en garanti, ska företaget informera kunden skriftligen om vad som gäller. Det kan till exempel vara så att garantin inte gäller om konsumenten säljer vidare produkten till en annan privatperson. Vid sådana fall ska det framgå i informationen om garantin.
Även fast ett företag erbjuder garanti, kan det hända att garantin i vissa fall inte gäller. Till exempel om köparen använder produkten på ett onormalt sätt eller om köparen inte agerat i enlighet med de skötsel- och serviceanvisningar som framgår. Dessutom kan det finnas begränsningar i garantin, men vid sådana fall ska säljaren informera om det i garantivillkoren. Till exempel att garantin inte gäller vid vattenskador på en mobiltelefon. Företag behöver inte erbjuda garanti enligt lagen, men kan välja att göra det om de.
Hallåkonsument, som drivs av konsumentverket, beskriver mer information om vad som gäller när ett företag erbjuder garanti.