Ersätter allmänna villkor andra avtal som ingåtts?

Allmänna villkor kan ersätta vissa avtal med kunder, beroende på hur avtalet är utformat. Om parterna endast har ingått ett muntligt avtal, kan allmänna villkor ersätta det muntliga avtalet. Det är ofta svårt att bevisa vad parterna kommit överens om i ett muntligt avtal. Därför vänder man sig istället till skriftliga avtal som finns mellan parterna.

Oftast kan specifika avtalsvillkor bli kompletterade genom exempelvis ett samarbetsavtal eller en orderbekräftelse. Men det behöver inte vara så att allmänna villkor ersätter tidigare avtal, istället kanske de verkar kompletterande.

I vissa fall kan det framgå i avtalet att de allmänna villkoren ersätter tidigare avtal som ingåtts med kunden. I sådana fall måste kunden godkänna de nya villkoren. Om kunden inte godkänner dem, måste företaget förhålla sig till det som kunden och företaget var överens om tidigare enligt det första avtalet fram till dess att det löper ut.

Det är inte ett krav enligt lagen att företag har allmänna villkor, men det är positivt av många anledningar. Främst för att kunder uppskattar att villkoren är tydliga och i skrift.

Allmänna villkor är fördelaktiga av många anledningar

För att undvika merarbete i många avtalssituationer, är det bra att upprätta korrekta grundläggande allmänna villkor. Därefter är det enklare att komplettera med andra avtal, om de allmänna villkoren utgör grunden. I sådana fall kan andra avtal hänvisa till de allmänna villkoren, som utgör bilaga till det nya avtalet.

Brottsligt att kopiera ett annat företags allmänna villkor

Det är inte tillåtet enligt lag att kopiera någon annans upphovsrättsliga verk enligt lagen om upphovsrätt. Avtal kan vara ett upphovsrättsligt verk som någon har skrivit och någon äger rättigheten till verket. Därför kan det vara straffbart att kopiera någon annans allmänna villkor.