Det finns särskilda regler när företag marknadsför till barn. Kraven är högre och det finns även flera lagar som ger starkare skydd för barn, utöver marknadsföringslagen. Exempelvis barnkonventionen som även blev antagen som svensk lag år 2020, GDP, föräldrabalken m.fl. Även sjuka är en särskilt utsatt målgrupp där kraven avseende marknadsföringen som riktar sig mot dem är högre.
Högre kvar och särskilda regler när företag marknadsför till barn
Barn har i många fall svårare att bedöma riskerna med sina handlingar eller att förstå om det är reklam eller inte. Enligt marknadsföringslagen är det inte tillåtet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Det är inte heller tillåtet att ett företag skickar direkta köpuppmaningar till barn som är omyndiga (under 18 år). Exempelvis får barn inte bli uppmanade till att köpa något tillägg i ett spel. Dessutom är det förbjudet försöka få barnen att övertala sin förälder att genomföra köpet.
Om en person brukar vara med i barnprogram och är känd för det, får denne inte vara med på tv-reklamer. Dessutom är det förbjudet att rikta reklam på tv till barn som är under 12 år. Motsvarande regler gäller vid webb-tv, exempelvis genom en mobilapplikation. Det finns tyvärr företag som bryter mot reglerna genom att sända reklam från ett annat land, eftersom det är lagarna i det landet som gäller då och vissa länder tillåter detta.
Konsumentverket har skapat en vägledning med samlad information om reglerna som gäller vid marknadsföring till barn. Bland annat publicerar de tidigare vägledande domstolsavgöranden. IMY, som arbetar med GDPR-relaterade frågor har också skapat en vägledning om vad som gäller för företag enligt GDPR som riktar sig till barn. På vår hemsida www.avtalgdpr.se har vi också samlat mer information om barns rättigheter enligt GDPR och annan information som kan vara bra att känna till.