Vem kan ingå avtal i Sverige?

I Sverige kan alla rättssubjekt ingå avtal och vara parter i avtal. Både fysiska och juridiska personer är rättssubjekt enligt svensk lag. Det kan vara värt att tillägga att djur enligt svensk rätt inte är rättssubjekt. Djur faller istället in inom kategorin lösa saker och utgör egendom.

En fysisk person är en levande person. I vissa fall kan ofödda barn vara rättssubjekt och kan därmed ärva enligt ärvdabalken

Personer med rättshandlingsbehörighet kan ingå avtal. Med andra ord kan ett rättssubjekt äga saker, sakna rättshandlingsbehörighet och därför inte kunna sälja en sak som denne äger.

En fysisk person behöver enligt huvudregeln vara myndig (minst 18 år) för att ha rättshandlingsbehörighet. En person över 18 år som exempelvis har en förvaltare, saknar också rättshandlingsbehörighet. Dessutom behöver parten som ingår avtalet ha tillräcklig beslutsförmåga och inte lida av exempelvis en psykisk störning, för att avtalet ska vara giltigt.

Undantag från att ingå avtal i Sverige

En person som är omyndig (under 18 enligt föräldrabalken) saknar delvis eller helt rättshandlingsförmåga. Exempelvis kan en 17 årig ungdom köpa en Playstation och tillbehör (exempelvis spel och kontroll) för stora delar av sin lön från sitt sommarjobb, 7000 kr av 10 000 kr, vilket innebär att personen ingår ett avtal. Detta gäller såvida förmyndaren gett tillstånd för sommarjobbet.

En person som är omyndig och bor ensam, får också ingå avtal som är nödvändiga för hushållet.

Om ett barn som är 14 år handlar godis för 30 kr (som innebär ett köpeavtal), kan man utgå från att förmyndaren gett sitt godkännande till köpet. Däremot gäller det inte större transaktioner, exempelvis om köpet avser en mopedbil eller motorcykel.

Dessa undantag om minderåriga personer framgår i föräldrabalken, och det finns flera undantag i andra gällande lagar.