VD avtal är ett anställningsavtal för den verkställande direktören

Ett VD avtal är ett anställningsavtal för den verkställande direktören (VD). Avtalet är viktigt, eftersom en VD är inte omfattad av lagen om anställningsskydd eller kollektivavtal. Detta beror på att bolaget ska kunna byta ut VD:n ifall samarbetet inte fungerar eller om styrelsen inte är nöjd med arbetet. Enligt lagen om anställningsskydd får en anställd bara bli uppsagd om det finns saklig grund, men detta gäller inte för uppsägning av VD.

En VD har även ett antal skyldigheter enligt aktiebolagslagen och ska arbeta för att driva företaget i god riktning. En VD är underordnad styrelsen och kan bli personligt betalningsansvarig för vissa handlingar om de strider mot lagen.

VD avtal är ett anställningsavtal

I ett sådant avtal är det möjligt att avtala om det ekonomiska skyddet vid uppsägning och rätten till pension. Det är också vanligt att avtala om försäkringar, arbetsuppgifter, tillträdesdag, arbetstid, lön, semester, konkurrens- och värvningsförbud m.m.

Ett VD avtal är ett anställningsavtal, men med bättre anställningsvillkor än övriga anställda. Exempelvis högre lön, rätt till bonus, tjänstepension och en förhållandevis lån g uppsägningstid från arbetsgivarens sida om minst sex månader.

Vi skriver och granskar avtal till fasta priser

Om du behöver hjälp med att skriva ett VD avtal eller att granska ett sådant, kan vi hjälpa dig för ett fast förbestämt pris. Kontakta oss via telefonnummer 08-81 66 33 för att göra en beställning.

Du kan även skicka in avtalet du vill få granskat till granskning@digitalajuristerna.se. När vi har kikat igenom avtalet och gjort en bedömning, återkommer vi med en prisoffert. Därefter väljer du om vi ska bli anlitade.