Vanliga avtal företag och företagare behöver

Många företag och företagare ingår avtal regelbundet och här är en beskrivning av vanliga avtal företag och företagare behöver. Det kan vara allt ifrån avtal med kunder, interna avtal inom företaget mellan delägarna, avtal med konsulter, samarbetspartners, uppdragsgivare och mycket mer. Även fast muntliga avtal gäller i de flesta fall (förutom då det finns formkrav enligt lagen), är det bättre att upprätta skriftliga avtal. Detta eftersom det blir enklare att bevisa vad parterna är överens om vid ett senare tillfälle.

Vanliga avtal företag och företagare behöver

Aktieägaravtal

I ett aktieägaravtal kan aktieägare reglera förhållandet mellan varandra. Detta kan vara ett bra sätt att undvika framtida tvister och konflikter. Exempel på frågor som är vanliga att reglera i ett aktieägaravtal är antal timmar som alla ska arbeta, vem som ska finansiera eventuella förluster, när vinstutdelning ska ske, om det är tillåtet att bedriva verksamheter som är konkurrerande, hur mycket lön alla ska få, hur nya aktieägare får ansluta sig och mycket mer.

Aktieöverlåtelseavtal

När en person överlåter eller förvärvar aktier, är det bra att upprätta ett aktieöverlåtelseavtal. Om avtalet istället sker muntligt, kan det vara svårt att bevisa i framtiden, vilket kan leda till komplikationer och konsekvenser. I ett aktieöverlåtelseavtal reglerar man bland annat villkoren för köpet, köpeskillning (pris) och antalet aktier överlåtelsen avser. Aktier kan bli överlåtna på olika sätt, och de vanligaste sätten är genom gåva eller försäljning. I vissa fall kan det också vara aktuellt att utfärda ett aktiebrev, vilket styrelsen gör och det är ett bevis som styrker att en person äger aktierna. Däremot kan det vara bra att tänka på att det utgör ”värdepapper”.

Allmänna villkor

Många företag behöver allmänna villkor för sin verksamhet. De allmänna villkoren ligger till grund för de avtal som företaget ingår med sina kunder. Villkoren är generella, och bör komplettera ett kundspecifikt avtal, som innehåll mer specifika villkor. Exempelvis ingår klausuler om eventuell ångerrätt, skadestånd, ansvar, skyldigheter m.m. i de allmänna villkoren. Specifika villkor om köparen, vad köparen har köpt, leveransdag och liknande ska istället framgå i et kortare köpeavtal.

GDPR-avtal/dokument

GDPR är ett viktigt område för företagare att följa, eftersom det kan resultera i stora ekonomiska konsekvenser annars. GDPR är ett annat ord för ”dataskyddsförordningen” som började gälla i EU/EES-länderna i maj 2018. Regelverket ställer högre krav än personuppgiftslagen som tidigare gällde i Sverige och som GDPR ersatte. IMY är tillsynsmyndigheten i Sverige, som granskar efterlevnaden av GDPR.

Företag behöver bland annat ha en (eller flera) integritetspolicy (även kallad dataskyddspolicy). Dessutom är det bra att ha olika interna rutiner, loggböcker och registerförteckning för att kunna bevisa att man följer GDPR. Vissa företag behöver även upprätta och ingå ett personuppiftsbiträdesavtal, om företaget delar personuppgifter till någon annan aktör.

Samarbetsavtal

Många företag ingår samarbeten med andra företag av olika slag. I vissa fall kan det vara aktuellt att upprätta ett skriftligt samarbetsavtal eftersom det är enklare att bevisa. Genom ett skriftligt samarbetsavtal kan parterna tillsammans komma överens om viktiga frågor som rör samarbetet. Exempelvis vem som ska göra vad, motprestationer, ersättning och vad som ska ske om någon av parterna inte uppfyller avtalsvillkoren eller begår avtalsbrott.

Konsultavtal

Ett konsultavtal kan vara aktuellt att upprätta när ett företag anlitar konsulter, vilket är vanligt. I många fall kan det vara bättre att anlita en konsult för ett visst uppdrag istället för att anställa en person. I ett konsultavtal kan man bland annat reglera ersättningen, uppdraget, befogenheter konsulten har, när ersättningen ska bli utbetald, vilka förväntningar man har, vad som händer om konsulten inte levererar eller företaget betalar ersättningen i tid, tiden för uppdraget och mycket mer.

Äktenskapsförord

Många aktieägare upprättar äktenskapsförord, för att aktierna inte ska ingå vid en bodelning vid eventuell skilsmässa eller om ena maken avlider. Det är också vanligt att i ett aktieägaravtal avtala om att samtliga aktieägarna ska upprätta ett äktenskapsförord om de är gifta eller gifter sig. Om det inte sker, kommer aktierna ingå vid en eventuell bodelning. Det kan skapa komplikationer, eftersom det kan resultera i att en ny delägare ansluter sig mot de övriga delägarnas vilja. Dessutom kan det vara problematiskt om två ex-makar som inte kommer överens är aktieägare i samma bolag, och det kan leda till att den ena måste köpa ut den andra för att åtgärda problemet.