Om ett företag inte informerar om ångerrätt vid distansavtal

Om ett företag inte informerar om ångerrätt vid distansavtal till en konsument, blir ångerrätten förlängd i upp till ett år. Konsumenter som köper en produkt på distans har enligt huvudregeln 14 dagar på sig att ångra köpet i enlighet med distansavtalslagen (lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Detsamma gäller vid köp av tjänster. Däremot gäller det inte alltid, eftersom det finns vissa undantag från ångerrätten.

Ångerrätt gäller vid försäljning till konsument som sker på distans, till exempel genom telefonförsäljning eller en e-handel, eller utanför säljarens affärslokaler såsom vid mässor, köpcentrum eller hembesök. Detsamma gäller om företaget säljer tjänster eller produkter i butik, men har kontaktat konsumenten utanför butiken.

Beräkning av ågerfristen

När en konsument beställer hem en produkt via internet, börjar ångerfristen att löpa den dag kunden har tagit emot produkten. Detta innebär att ångerfristen inte startar den dag produkten ankommit till postombduet. Ifall kunden har köpt en tjänst från ett företag, börjar ångerfristen löpa dagen då parterna ingick avtalet. Observera dock att den dag som ångerfristen börjar löpa inte ska räknas med vid beräkningen av ångerfristen. Istället är det dagen efter, som är den första dagen i ångerfristen.

Ångerrätten går inte att avtala bort

För att en konsument ska använda sin rättighet att ångra ett köp behöver denne inte ha någon orsak till det. Distansavtalslagen är en tvingande lagstiftning och därför är det inte tillåtet att avtala bort ångerrätten. Om ett företag köper en produkt från ett annat företag på distans gäller inte distansavtalslagen. Lagen gäller enbart när en konsument köper något från ett företag.

Exempel på undantag från ångerrätten

I vissa fall gäller som sagt inte ångerrätten eftersom det finns undantag enligt lagen. Observera dock att företaget måste informera om undantaget till konsumenten innan de ingår avtalet. Exempel på undantag från ångerrätten är följande:

– en produkt som har specialtillverkats enligt konsumentens önskemål eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Exempelvis graverade produkter, produkter som blivit tillverkade för konsumenten med specifika mått.

– en förseglad ljud- eller bildupptagning och förseglingen har blivit bruten av konsumenten. Exempelvis en plomberad DVD-skiva eller ett datorspel.

– en vara som snabbt kan bli försämrad eller för gammal. Exempelvis livsmedelsprodukter.

– en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan bli återlämnad på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har blivit bruten av konsumenten. Exempelvis rakhyvlar, nagelsaxar, plomberade underkläder etc.

– kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, om företaget ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod. Exempelvis biljetter till en konsert eller fotbollsmatch.

Tänk på att ångerrätt, öppet köp, garanti och reklamation är tre olika begrepp som innebär och betyder olika saker.

Om ett företag inte informerar om ångerrätt vid distansavtal

Ifall företaget inte informerar konsumenten om ångerrätten på korrekt sätt enligt lagen, har konsumenten istället rätt till 1 års ångerrätt.

Det är säljaren som ansvarar för att bevisa att informationen om ångerrätt har blivit lämnad till konsumenten före avtalets ingående. Det är lämpligt att inkludera villkoren för ångerrätten i köpevillkoren, som konsumenten accepterar i samband med köpets genomförande.

Digitala Juristerna

Vi är en digital juristbyrå som skriver och granskar avtal på distans till fasta priser. Möten hålls på det sätt som passar dig bäst, via telefon eller videomöte. Vi hjälper företag och företagare med avtal i hela landet. Öppet: Mån-Sön: 09:00-20:00. E-post: kontakt@digitalajuristerna.se. Telefon nr: 08-81 66 33. Följ våra sociala medier för att ta del av mer utbildande information om juridik, bland annat inom ämnena avtalsrätt och GDPR: Instagram och LinkedIn.