Det är förbjudet med vilseledande och aggressiv marknadsföring i Sverige enligt marknadsföringslagen. Om ett företag har felaktiga påståenden i sin marknadsföring, är det vilseledande marknadsföring. Dessutom kan det vara vilseledande marknadsföring om företaget utelämnar viktig information.
Förbjudet med vilseledande och aggressiv marknadsföring
Det är viktigt att företag är tydliga i sin marknadsföring av tjänster eller produkter, eftersom det kan anses vara vilseledande annars. Om marknadsföringen innehåller våld eller hot, är det aggressiv marknadsföring, vilket är förbjudet. Detsamma gäller om marknadsföringen innehåller trakasserier.
Det är inte ovanligt att företag använder miljöpåståenden i reklam. Vid sådana fall är det viktigt att kunna styrka sina påståenden, eftersom det kan vara vilseledande marknadsföring annars. Dessutom får inte miljöfördelen verka betydligt större än vad den faktiskt är. På Konsumentverket kan du läsa mer information om bland annat vad som gäller när ett företag har miljöpåståenden i sin marknadsföring.
Konsekvenser vid brott mot marknadsföringslagen
I Sverige är det Konsumentverket som har tillsyn över marknadsföringslagen.
Om ett företag bryter mot marknadsföringslagen, kan företaget bli tvingat till att korrigera bristerna eller bli förbjuden att fortsätta med marknadsföringen. Sådana förbud kan bli kombinerade med ett vite.
Istället för vite eller förbud, kan ett företag även bli tvunget att betala en marknadsstörningsavgift till den svenska staten.
Dessutom kan företaget bli tvunget att betala skadestånd till ett företag eller en konsument som har lidit skada på grund av brottet mot marknadsföringslagen.
Dataskyddsförordningen (GDPR)
Om du är intresserad av att läsa information om EU:s dataskyddsförordning (GDPR), kan du besöka webbplatsen www.AvtalGDPR.se som är en del av Digitala Juristerna. Alla företag som behandlar personuppgifter måste följa GDPR och det är mycket att hålla reda på. Därför har vi samlat information som är bra att känna till på den webbplatsen. Till exempel kan du läsa om behandling av personuppgifter vid försäljning och marknadsföring och GDPR vid direktmarknadsföring.