Det finns inget formkrav för sekretessavtal, om hur de ska se ut eller vad de måste innehålla för att vara giltiga. Därför kan det enkelt uppstå luckor, om man inte har tillräckligt med juridisk kunskap när man skriver ett sekretessavtal själv. Det är därför viktigt att vara noggrann när någon skriver ett sekretessavtal, genom att exempelvis ta hjälp av en jurist. Men det är bättre att ha ett sekretessavtal, än att inte ha ett. Konsekvenserna av att inte ha ett sekretessavtal kan variera, beroende på vilka uppgifter det handlar om.
Inga formkrav för sekretessavtal
Skriftliga sekretessavtal ska innehålla information om parterna, vem som är överlämnaren av information och vem som är mottagaren. Om båda parter ska lämna information till varandra som de vill ska vara skyddat av sekretess, måste det framgå tydligt. Det är också bra att skriva något om sekretessens omfattning. Det vill säga hur länge sekretessen gäller, för vem (anställda, partners, styrelse m.fl.) och vad som är undantaget från sekretess.
Det är också fördelaktigt att avtala om vad som ska ske vid avtalsbrott, och vilken konsekvens brott mot sekretessen ska innebära. Det är möjligt att avtala om både vite- och skadeståndsklausul.
Tvister kan lösas antingen via allmän domstol eller skiljedom. Den största skillnaden är att en dom genom allmän domstol blir offentliga handlingar. En skiljedom hålls inte tillgänglig för allmänheten och handlingar blir inte offentliga.