Kan arbetsgivare välja alla villkor i anställningsavtalet?

Arbetsgivare måste följa bestämmelser i lagen om anställningsskydd och villkoren i lagen får inte bli ersatta med andra sämre villkor. Arbetsgivare får därför inte avtala om sämre villkor än vad lagen föreskriver.

Exempelvis måste arbetsgivare följa lagen om anställningsskydd. Lagen är kallad för tvingande lagstiftning i juridisk mening till arbetstagarens förmån. Det betyder att villkoren i anställningsavtalet måste vara minst det som lagen föreskriver eller bättre.

Detta är infört i svensk lagstiftning eftersom lagstiftaren anser att den anställde är den svagare parten gentemot arbetsgivaren. Därför är det nödvändigt med vissa skyddande regler till förmån för arbetstagaren.

Arbetsgivare måste följa vissa bestämmelser i lagen

I lagen om anställningsskydd finns det bestämmelser om hur en uppsägning ska gå till från arbetsgivarens sida.

Utöver denna lagen måste arbetsgivaren och beakta reglerna i semesterlagen och arbetstidslagen och många fler.

Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till minst 25 semesterdagar per år. Detta gäller oavsett anställningsform och ålder på den anställde. Arbetsgivaren får alltså inte välja sämre villkor än det, i anställningsavtalet.

I arbetstidslagen finns det också tvingande regler om hur mycket en arbetstagare får arbeta per dag, vecka, månad osv. Men det är arbetstagaren som får välja vilka tider arbetstagaren ska arbeta.

Om arbetsgivaren är bunden till ett kollektivavtal, måste avtalet också vara förenligt med villkoren i kollektivavtalet.

Arbetsgivare måste även följa andra lagar

Arbetsgivaren har också det yttersta ansvaret för arbetsmiljön på arbetsplatsen enligt arbetsmiljölagen.

Alla anställda ska arbeta i en trygg miljö, utan risk för ohälsa eller olycksfall. Arbetsgivaren måste i vissa fall utse ett skyddsombud, policy och se till att skapa en god arbetsmiljö. Dessutom har arbetsgivaren ansvar över att erbjuda rehabilitering för anställda som lider av alkoholism.

Det finns alltså många regler i lagen som reglerar arbetstagares arbete, rättigheter och skyldigheter.