Skyddsomfång är ett begrepp som är vanligt förekommande vid tal om immaterialrätt, såsom upphovsrätt, mönsterskydd och varumärkesskydd och det kan vara bra att känna till betydelsen av skyddsomfång. Ett mönster kan exempelvis vara immaterialrättsligt skyddat eller upphovsrättsligt skyddat.
Betydelsen av skyddsomfång
Skyddsomfånget anger skyddets omfång och omfattning. Det visar hur långtgående skyddet är och det är en avgörande gräns vid granskningen av eventuella intrång i skyddet från någon annan eller annat mönster.
Skyddsomfångets storlek
Storleken av ett skyddsomfång för ett mönster blir påverkat av hur originellt och självständigt mönstret är. Exempelvis har en teckning av en ros normalt mindre skyddsomfång, än en teckning av något som konstnären har skapat helt från sin egen fantasi.
Varumärken och skyddsomfång
Ett varumärke kan också ha ett skyddsomfång och det är då kopplat till hur varumärket är registrerat, hur det används och till vilka varor/tjänster som varumärket omfattar. Det är varumärkeslagen som reglerar regler kring varumärken.
Olika typer av varumärken
Ett varumärke kan bli uppdelat i fyra olika typer:
Figurmärken: Visuell utformning av ett märke, exempelvis en logotyp, eller en symbol, bild eller annat som bildar en form.
Ordmärken: Ord som är anknutet till verksamheten, exempelvis dess produkter, tjänster eller företaget som sådant.
Utstyrselmärken: en speciell form på förpackningen till en produkt eller annan typ av särpräglad detalj i produkten. Exempelvis formen på en flaska eller en burk.
Kombinationsmärken: ett märke som står av en kombination mellan en figur och ord.