Ett företag behöver inte erbjuda garanti men det är inte ovanligt att göra det i alla fall. Garanti och reklamation är inte samma sak. Enligt konsumentköplagen har konsumenter som köper en produkt från en näringsidkare minst tre (3) år på sig att reklamera den. Det är en tvingande lag och därför är det inte möjligt att avtala bort detta. Till skillnad från köplagen som gäller när en näringsidkare köper en produkt från en annan näringsidkare. Bara för att ett företag erbjuder garanti, innebär det inte att konsumenten förlorar sin rätt att reklamera den.
Ett företag behöver inte erbjuda garanti för produkter eller tjänster
Om ett företag erbjuder en garanti, ska företaget informera om det. Observer att det ska vara skriftligt. Dessutom ska det vara tydligt och det ska bland annat framgå av köpvillkoren. Till exempel om det är en specifik funktion i produkten som garantin omfattar.
Garanti behöver inte nödvändigtvis innebära att köparen har rätt att häva köpet och att få pengarna tillbaka vid fel eller brister. Det kan vara så att företaget istället väljer att reparera produkten eller ersätta med en ny produkt.
Även fast en köpare har köpt en produkt med en garanti, kan köparen förlora sin rätt att utnyttja den. Till exempel om personen använder den på ett sätt som inte är normalt eller om företaget gett skötselanvisningar men köparen inte har följt dem.