Barn ska vara skyddade från skadlig mediepåverkan

Det är viktigt att tänka på att barn ska vara skyddade från skadlig mediepåverkan när företag bedriver en digital miljö. Exempelvis sociala medier. Företag får bedriva sociala medier med barn som användare och behandla personuppgifter som tillhör barnen. Ifall barnet är 13 år eller äldre, får denne enligt svensk rätt ge företaget sitt samtycke till behandlingen av dennes personuppgifter. Åldersgränsen är 16 år enligt GDPR. Men Sverige har valt att sänka åldersgränsen till 13 år, vilket är tillåtet för länder att göra enligt regelverket.

Det är viktigt att känna till att barn måste vara skyddade från skadlig mediepåverkan

Nedan följer en sammanfattning av tre delar av vad skadlig mediepåverkan innebär för barn:

Skadligt kommunikativt handlande
Hat och mobbning är två saker som företag behöver motverka om de bedriver en social miljö för barn. Dessa utgör nämligen exempel på skadligt kommunikativt handlande.

Skadligt medieinnehåll
Barn ska vara skyddade från innehåll som kan leda till negativa konsekvenser. Till exempel våld, vilket kan leda till sömnproblem. Detsamma gäller propaganda.

Skadlig interaktionsdesign
Designen och användarupplevelsen får inte vara på ett sådant sätt som kan vara skadlig för barn. Exempelvis så att det leder till att barn publicerar bilder som är personliga.

Barnkonventionen är en svensk lag. Den började gälla år 2020, men Sverige antog den redan långt innan. Om ett företag bedriver sociala medier för barn, är det viktigt att tänka på att reglerna är striktare än om användarna är vuxna.

Statens medieråd har tillsammans med Barnombudsmannen och IMY (Integritetsskyddsmyndigheten som tidigare hette Datainspektionen) gjort en vägledning som handlar om sådant som är viktigt att tänka på när företag bedriver digitala miljöer som barn använder.