Öppettider: Alla dagar 09:00-20:00

Som företagare är det viktigt att kunna pitcha en affärsidé på ett lättförståeligt sätt. Det är bra att ha flera pitchar om sin verksamhet, som är olika långa och som passar till olika situationer. Dessutom är det viktigt att kunna svara på de allra flesta tänkbara frågorna du kan få efter pitchen från åhörarna. Genom att skriva din affärsplan kan det bli enklare att skapa din pitch, eftersom du får en bättre helhetsbild av affärsidén, som du kan sammanfatta.

Det är även bra att kunna sina siffror. Framförallt om du söker en investerare. Det är viktigt kunna sina siffror om exempelvis löpande och fasta kostnader. Även om hur mycket försäljning som krävs, för att nå break-even och nå sina mål. Det är även viktigt att veta hur mycket det kostar att genera en kund och hur mycket kostnaderna kommer gå upp när bolaget expanderar. Dessutom är det bra att veta hur mycket marginalerna går upp, om du exempelvis köper in fler varor.

Pitcha en affärsidé till kunder

När du pitchar din idé för eventuella kunder är det viktigt att kunna svara på deras frågor. Eftersom annars verkar du vara osäker, vilket gör att de inte känner 100 % tillit till produkten/tjänsten. Ju mer du tränar på att svara på olika frågor och din pitch, desto bättre blir det. Om du pitchar för eventuella kunder är det också viktigt att fånga deras uppmärksamhet de första 30-90 sekunderna. Då ska du få dem att förstå idén och syftet med affärsidén. Annars är risken stor att de tappar intresset.

Pitcha en affärsidé till investerare

Om du som företag söker en investerare brukar de vilja förstå din affärsidé under de första 30-90 sekunderna av din pitch. Ifall de inte gör det för att du är otydlig, är risken betydligt mindre att du kommer få investeringen. Det finns många olika sätt att finansiera en affärside, och att finna en investerare är ett sätt.

I vissa fall har du flera minuter på dig att pitcha ditt företag. Men för att få lyssnarna att inte tappa fokus, måste de förstå grundidén så fort som möjligt. Innehållet i pitchen varierar beroende på vem du pitchar för. Det är därför bra att ha flera olika pitchar.

Om du pitchar för investerare vill de ofta höra framtidsplaner. De vill även veta att du har koll på dina siffror och riskerna med affärsidén. Det är bra att tala om hur mycket kapital som kommer att krävas, fram till att de får utdelning osv.

Pitcha en affärsidé till en tävling

Ifall du ska pitcha din affärsidé inför en tävling, brukar tävlingarna ha olika krav. Exempelvis håller Sciencpark och Almi olika pitchtävlingar varje år. Olika tävlingar fokuserar på olika saker och det är bra att undersöka dessa innan. Ofta brukar tävlingar se efter hur idén påverkar andra, klimatet och hur den gör nytta i samhället. Det är särskilt viktigt att kunna svara på alla domarnas frågor, oavsett vad de frågar.

Träna på att pitcha varje dag

Det bästa sättet att bli bättre på är genom att träna i praktiken. Det är okej att göra misstag, så länge du lär dig av dem efteråt. En företagspitch är ett bra exempel på något som kräver träning ,för att pitchen ska bli så bra som möjligt. Dessutom är det bra att ständigt prata om idén med andra, för att få möjligheten att svara på frågor.

Ju fler personer du pitchar till, desto fler frågor får du. I många fall är det frågor du själv inte har tänkt på. När du pratat med tillräckligt många, får du tillslut samma frågor. Då har du lärt dig svaren och blivit bättre på att pitcha din affärsidé.

Det är inte fel att inte alltid ha svar på frågorna, så länge du i efterhand lär dig svaren och helst återkommer med dem om det är möjligt. Det är bättre att träna innan stora och viktiga tillställningar eller pitchtävlingar för att vara redo. Ett sätt att göra det på är att presentera affärsidén, genom att pitcha den för en mindre grupp människor. Det är bra om du inte känner personerna, så att de kan vara objektiva i sin respons. Det är alltid bra att lyssna på feedback från åhörarna. Ifall flera personer påpekar samma sak, är det stor sannolikhet att något måste förändras i din pitch.

Stäng meny
Call Now Button