Öppettider: Alla dagar 09:00-20:00

Det finns många gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda. Vi kommer att gå igenom några av dem och förhoppningsvis kan du få nytta av en eller flera av dem.

Lista med gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda

WordPress (Bygga hemsida och SEO)

WordPress är ett av världens största program till att bygga hemsidor och är gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda. Det är relativt simpelt att bygga hemsidor där eftersom det inte krävs några programmeringskunskaper. Det går exempelvis att klistra in bilder istället för att behöva programmera in bilderna genom kodning. I WordPress kan ni ladda ner program så som Elementor som är till bra hjälp. Dessutom finns det program som hjälper er göra hemsidorna bra för SEO (sökordsoptimering, som innebär bättre sökträffar på Google).  Vi rekommenderar företag med mindre budget i starten att lära sig bygga sin egen hemsida eftersom det är relativt enkelt och väldigt sparsamt. Dessutom blir det enklare i framtiden att göra förändringar eftersom man inte är beroende av ett företag som gör det åt en.

Pagespeed Insights (Mäta hemsidans hastighet)

Det är viktigt att ha en snabb uppkoppling på sin hemsida. Delvis på grund av att besökare kan tycka att det är irriterande och ta bort fliken och delvis på grund av att det påverkar hemsidans SEO (sökningar på google). Ju snabbare hemsida ni har desto större chans att besökarna konverteras till kunder.

Det finns flera gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda som kan mäta hastigheten på hemsidan. Pagespeed Insights från Google är en av dem. Det är viktigt att den är mobilanpassad och att den är snabb, både på mobilen och datorn.

Ett sätt att undvika att ha en för seg hemsida är att inte ha större bilder än nödvändigt och onödiga funktioner som segar upp hemsidan. Genom att högerklicka på en bild och ta upp den i en ny flik, kan du se om bilden är större än nödvändigt. Om bilden är större i fliken än på hemsidan, är den för stor för hemsidan. Då bör du justera bildstorleken vilket sparar utrymme och kan göra hemsidan snabbare.


Google Analytics (Mäta statisk till/från din hemsida)

Ett bra sätt att hålla koll på sina marknadsföringsaktiviteter är att mäta statistiken genom Google Analytics. Det är enkelt att komma igång med Google Analytics. Genom programmet kan du se hur många besökare din hemsida har, hur länge de är inne på hemsidan och mycket mer. Det är ett sätt att se vad de är intresserade av och vilken typ av innehåll på hemsidan som är bäst. På så sätt kan du lägga mer fokus på det som faktiskt genererar kunder och det som besökarna tycker om.

Google Analytics visar mycket statisk både i siffror och grafer, som är bra att hålla koll på som företagare. Om du satsar på SEO som marknadsföring, vilket är att rekommendera, kan du se vilka inlägg och sidor som är bäst och får flest besökare.

Later (planera inlägg till sociala medier)

Sociala medier är ett effektivt och billigt om inte gratis sätt att marknadsföra sitt bolag. Det gäller att vara kreativ och ha bra och nyttigt innehåll för att attrahera följare och kunder. Det står på internet om att vissa tider är bättre än andra att posta inlägg på men det är endast generella tips och varierar ändå beroende på vilka följare man har. Exempelvis Instagram för företag har bra statistik där ni kan se när era följare är aktiva vilket kan vara till stor hjälp.

Tjänsten Later är ett verktyg där du kan planera dina inlägg i sociala medier och bestämma vilken dag och tid de ska läggas upp. På så sätt kan du skriva alla inlägg för veckan på exempelvis en söndag och lägga in alla i Later. Programmet kan även posta inläggen automatiskt. Det innebär att du slipper gå in på dina sociala medier och posta inläggen under rätt tid, vilket kan vara lätt att glömma bort ibland. Det kan även vara så att du är upptagen och inte kan posta under rätt tid, då kan Later vara ett bra hjälpverktyg. Later är ett bra och gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda när företaget marknadsför sig genom sociala medie.

Pixabay (Gratis bildbank)

Det är viktigt att ha tillstånd på bilderna som postas på sociala medier, hemsidan olika reklamer mm. Om ni postar bilder på kunder på sociala medier krävs det samtycke från dem enligt GDPR. Det säkraste är att ha det skriftligt eftersom det går att bevisa. Om de vill att ni tar bort bilderna måste ni göra det. Det är inte tillåtet att ta bilder från Google och posta dem på sociala medier, hemsidan osv.

Ett bra gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda för detta ändamål är istället Pixabay. Det är en bildbank. Det finns många andra bildbanker också som går att använda och vissa kostar pengar att köpa.

Tänk på att du kan behöva betala böter och i vissa fall skadestånd om du inte följer regelverket kring upphovsrätt. Om du har svårt med pengar och måste spara in allt som går rekommenderar vi att använda Pixabay, eftersom det är gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda.

Canva (Designprogram)

Det är bra att designa bilder och annat själv om ni vill spara pengar. Många använder Photoshop till detta men det finns även bra gratisprogram som går att använda. Canva är ett gratis hjälpverktyg till företag som är bra att använda och det går att designa det mesta genom det programmet. Det är dessutom enklare än Photoshop, vilket är bra för personer som är nya på att designa. Canva erbjuder mängder av mallar och massa inspiration till att skapa egna designer. Det går att uppgradera sitt användarkonto mot betalning, om du skulle vilja få tillgång till fler möjligheter inom Canva.

Design är användbart i många sammanhang inom företagande såsom design till affischer, hemsida, sociala medier och annan typ av reklam. Ju mer du kan göra själv, desto mer pengar sparar du. I början kan det vara svårt men ju mer träning, desto bättre blir du.

Stäng meny
Call Now Button