Anställda som skapar immateriella rättigheter

Det är vanligt med anställda som skapar immateriella rättigheter inom sin anställning. En fråga som många undrar är därför vad som händer om en anställd skapar en uppfinning eller ett verk som får upphovsrättsligt skydd inom sitt arbete. Där är nämligen vanligt att något som får ett immaterialrättsligt skydd, blir skapat av en anställd inom arbetstid. Det är viktigt att veta om det är arbetsgivaren eller arbetstagaren som äger rättigheterna till det skapade verket. Det finns möjligheter att avtala om det mesta, eftersom många delar av förmögenhetsrätten inte är tvingande. Däremot finns det vissa undantag.

Anställda som skapar immateriella rättigheter

I Sverige finns det en lag som reglerar just denna fråga. Lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar (LAU) började gälla redan år 1949. I det stora hela är lagen inte tvingande, men det finns delar som är tvingande och som därmed inte går att avtala bort.

Exempelvis har en anställd alltid rätt att få ersättning efter anställningen för sin uppfinning och beloppet ska vara skäligt. Det är inte giltigt att avtala bort den rätten.

Denna lag gäller däremot inte alla arbetstagare, eftersom det finns undantag. Lärare på ett universitet/högskola eller vissa personer som arbetar inom militären är undantagna från LAU.

Arbetsgivaren har också rättigheter när en arbetstagare skapar något som får immaterialrättsligt skydd. Exempelvis har arbetsgivaren rätt att disponera över tillgången, men uppfinnaren ska få ersättning.

I många fall är det även vanligt att i anställningsavtalet reglera om arbetsgivaren får rätt till det som arbetstagare skapar inom anställningen. Det kan även förekomma särskilda regleringar avseende detta i vissa kollektivavtal. Huvudregeln är dock att det är den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verket som äger ensamrätten till det. Skaparen är därmed enligt huvudregeln rättighetsinnehavaren, såvida det inte framgår annat genom avtal eller lagstiftning.